ΚΥΣΤΗ ΚΟΚΚΥΓΟΣ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΥΣΤΗ ΚΟΚΚΥΓΟΣ

Η κύστη κόκκυγος αποτελεί μια συχνή, καλοήθη, αλλά πολύ ενοχλητική χειρουργική πάθηση, που εντοπίζεται κάτω από το δέρμα στην περιοχή μεταξύ των γλουτών. Αφορά κυρίως νεαρούς άνδρες με έντονη τριχοφυΐα στην περιοχή, χωρίς όμως να αποκλείονται οι γυναίκες.

Πρόκειται για μια κοιλότητα, η οποία περιέχει συνήθως τρίχες και επικοινωνεί με το δέρμα με ένα ή περισσότερα συρίγγια, τα οποία εμφανίζονται σαν μικρές οπές. Αυτές μπορεί να βρίσκονται ακόμη και μακριά από το σημείο φλεγμονής, κατά κανόνα στους γλουτούς.

Η κύστη κόκκυγα αντιπροσωπεύει το 68% των αποστημάτων του σώματος, αν εξαιρέσουμε τα περιεδρικά αποστήματα.

Οι πρώτες της περιγραφές στη σύγχρονη εποχή, ανέρχονται στα 1880 από τον Anderson και Hodges, οι οποίοι προσπάθησαν να ερμηνεύσουν το φαινόμενο με δύο θεωρίες:

Η 1η που υποστηρίζει ότι η πάθηση είναι συγγενής, δηλαδή ένα μικρό εμβρυικό υπόλειμμα, το οποίο έχουμε από τη γέννησή μας και η 2η, η επίκτητη, σύμφωνα με την οποία μικροτραυματισμοί της περιοχής ευνοούν την είσοδο τριχών στον υποδόριο ιστό, προκαλώντας μια αντίδραση του οργανισμού, η οποία δημιουργεί την κύστη.

Όπως και να έχει ανεξαρτήτως αιτιολογίας, η πάθηση στο 75% των περιπτώσεων, αφορά άνδρες μεταξύ 16-24 χρονών.

ΚΥΣΤΗ ΚΟΚΚΥΓΟΣ & ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Όπως όλες οι διαπυήσεις, μπορεί να εμφανιστεί με τρόπο οξύ ή χρόνιο. Στην οξεία της μορφή, η κύστη κόκκυγος εμφανίζεται σαν ένα «φούσκωμα» που εξελίσσεται γρήγορα, είναι ζεστό και πονάει και συνοδεύεται από πυρετό. Η εξέλιξη συνήθως είναι η αυτόματη ρήξη με έξοδο πύου, η οποία και προκαλεί μεγάλη ανακούφιση στον ασθενή.

Στη χρόνια μορφή της, η κύστη κόκκυγος, συνήθως ακολουθεί το οξύ επεισόδιο και χαρακτηρίζεται από περιοδική έκκριση ενός πυώδους υγρού από τα μικρά στόμια που βρίσκονται είτε μεταξύ των γλουτών είτε πιο μακριά.
Η επίσκεψη στον γιατρό είναι απαραίτητη για να διευκρινιστεί αν πρόκειται για κύστη κόκκυγα ή για άλλες παθήσεις όπως η νόσος Verneuil ή περιεδρικά συρίγγια.

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΚΥΣΤΗΣ ΚΟΚΚΥΓΑ

Η θεραπεία της κύστης κόκκυγα είναι κατά βάση χειρουργική. Η αντιμετώπιση με αντιβιοτικά είναι αδύνατο να θεραπεύσει την πάθηση, μπορεί μόνο να βελτιώσει την κλινική εικόνα στην οξεία φάση και να βελτιώσει την κατάσταση του ασθενούς πριν το χειρουργείο.

Κατά καιρούς έχουν προταθεί διάφορες χειρουργικές τεχνικές, όπως η απλή διάνοιξη ή παροχέτευση, η οριστική όμως θεραπεία και η απουσία υποτροπής επιτυγχάνεται μόνο με την ολοκληρωτική αφαίρεση (συνήθως με λέιζερ) της κύστης, των τοιχωμάτων της καθώς και των συριγγίων της.

ΚΛΕΙΣΤΗ ΜΕΘΟΔΟΣ

Συνήθως όταν η κύστη κόκκυγος δεν φλεγμαίνει και είναι μικρή, μπορεί ο χειρουργός να συρράψει τους ιστούς, με αποτέλεσμα την πολύ γρήγορη αποκατάσταση. Σε περιπτώσεις μεγαλύτερης κύστης για την κάλυψη του ελλείμματος χρησιμοποιούνται τεχνικές της πλαστικής χειρουργικής.

ΑΝΟΙΚΤΗ ΜΕΘΟΔΟΣ

Σε περίπτωση εξαίρεσης σε συνθήκες οξείας φλεγμονής, το έλλειμμα αφήνεται ανοικτό για να μην δημιουργηθεί απόστημα και η επούλωση ευνοείται με συχνές αλλαγές από εξειδικευμένο προσωπικό, με υλικά τελευταίας τεχνολογίας.

ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ

Είναι πράγματι ένας πρωτοποριακός τρόπος αντιμετώπισης, με τον οποίο με δύο μικρές οπές των 5mm εισάγουμε μία λεπτότατη κάμερα διαμέτρου 3mm μέσα στην κύστη, αφαιρούμε το περιεχόμενό της και από την άλλη οπή εισάγουμε μία ίνα Laser ή ραδιοσυχνότητα και καταστρέφουμε το τοίχωμα της κύστης. Τα αποτελέσματα, σε επιλεγμένους ασθενείς, είναι εντυπωσιακά.

Η επέμβαση πραγματοποιείται συνήθως με τοπική αναισθησία, σε χειρουργικό όμως χώρο και με παρουσία αναισθησιολόγου, ο οποίος θα προκαλέσει μια φαρμακευτική «μέθη» σε περίπτωση που χρειασθεί.

ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ & Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΕΜΒΑΣΗ

Η παραμονή του ασθενούς στο νοσοκομείο είναι λίγων ωρών, η μετεγχειρητική περίοδος είναι ανώδυνη, βγαίνει την ίδια ημέρα συνήθως με συνταγή αντιβίωσης και ήπιων παυσίπονων και βεβαίως παρακολουθείται δυο φορές την εβδομάδα από τον χειρουργό, ο οποίος και θα διαπιστώσει τη σωστή πρόοδο της επούλωσης.